Bagage vertraagd? Refunddesk geeft tips

Als u gaat vliegen bestaat de kans dat uw bagage vertraagd aankomt op uw bestemming of mogelijk zelfs kwijt is. Dagelijks raken er namelijk 63.000 koffers kwijt. Welke stappen moet u ondernemen als uw bagage is vertraagd? Refunddesk legt het uit!

Koffer ontbreekt op bagageband

Ontbreekt uw koffer op de bagageband? Dat is een vervelende situatie! Maar wees gerust want u kunt een melding bij de luchtvaartmaatschappij maken van uw vertraagde koffer. Dit doet u door een PIR-formulier in te vullen bij de bagageservicebalie op de luchthaven van aankomst. Als uw koffer bijvoorbeeld vertraagd is op de luchthaven van Marseille, dan moet u het PIR-formulier daar ter plaatse invullen.

PIR-formulier invullen voor vertraagde bagage

De luchtvaartmaatschappij start met zoeken naar uw koffer als u een PIR-formulier (Property Irregularity Report) invult. Heeft u het formulier ingevuld? Dan ontvangt u een PIR-bewijs. Bewaar het bewijs goed. Zonder het bewijs kunt u geen extra kosten declareren die u door de vertraagde koffer maakt bij de luchtvaartmaatschappij.

Koop noodzakelijke artikelen

Tijdens afwezigheid van uw koffer kunt u noodzakelijke artikelen aanschaffen. Bij noodzakelijke artikelen kunt u denken aan toiletartikelen, kleding en een specifieke uitrusting als uw reis een doel heeft. Het is belangrijk dat u de aankoopbonnen bewaart. Deze bonnen dienen als bewijs bij het indienen van de claim voor de extra kosten die u maakt door de vertraagde koffer.

Bagage vertraagd? Vraag de extra kosten terug!

Is uw koffer inmiddels weer terecht? Dat is fijn om te horen. De volgende stap is het declareren van de extra kosten door een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. U kunt bij verschillende luchtvaartmaatschappijen een claim indienen door een online formulier op de website in te vullen. Mocht de luchtvaartmaatschappij geen gehoor geven of uw verzoek afwijzen, dan kunt u bij partner Miss Casey terecht. Zij kan u alsnog helpen om de gemaakte kosten vanwege de vertraagde bagage terug te krijgen.

Vorige blog Vliegen met corona? Refunddesk geeft tips Volgende blog Vlucht geannuleerd voor vertrek? Refunddesk vertelt de redenen

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 567.399 passagiers hebben geholpen?