De meest opmerkelijke gebeurtenissen in de luchtvaart van 2019

In 2020 staat de impact van het coronavirus op de (reis)wereld centraal. Inmiddels breiden steeds meer luchtvaartmaatschappijen routes uit. Het aantal vluchten is echter nog steeds ver onder het oude niveau. Door de ongekende impact van het coronavirus zou u bijna vergeten dat er in 2019 ook een aantal zeer opmerkelijke situaties in de luchtvaart plaatsvonden. Refunddesk benoemt ze.

24 juli 2019: Brandstofstoring op Schiphol

Het brandstoftoevoersysteem van Aircraft Fuel Supply (de kerosine leverancier van Schiphol) had op woensdag 24 juli te maken met een ernstige storing. Het had impact op Schiphol en overige vliegvelden in Europa, want vanwege de storing in het brandstoftoevoersysteem konden vliegtuigen niet tanken. Hierdoor waren er 323 vluchten geannuleerd en 66 langdurige vertragingen op 24 juli 2019.

6 november 2019: Vals alarm kaping Air Europa

Op woensdag 6 november heeft een piloot van Air Europa een kapingsmelding vanuit de cockpit verstuurd. Door de melding rukten twee traumahelikopters, een arrestatieteam, brandweer, politie, Marechaussee en een team van de Dienst Speciale Interventies (DSI) uit. Als gevolg waren tientallen vluchten vertraagd, waaronder vlucht UX 1094 van Air Europa naar Madrid.

December: de maand van stakingen door de Franse luchtverkeersleiders

In de maand december waren er meerdere stakingsdagen vanuit de Franse luchtverkeersleiding. Het gaat om 5, 6, 7 en 10 december. De luchtverkeersleiders staakten uit protest tegen de verhoging van de pensioenleeftijd naar 64. Door de stakingen waren 40 vluchten van en naar Nederland langer dan drie uur vertraagd en waren 82 vluchten geannuleerd.

10 maart 2019: Vliegverbod Boeing 737 MAX

Door de crash van Ethiopian Airlines op 10 maart (en ook later een crash van Lion Air) kwamen de softwareproblemen bij de Boeing 737 MAX aan het licht. De softwareproblemen hadden wereldwijd grote gevolgen voor de vliegveiligheid, want er kwam een vliegverbod voor alle Boeing 737 Max toestellen. Onder meer TUIfly, Norwegian en Ryanair konden hierdoor een groot gedeelte van hun vloot niet gebruiken.

Vlucht vertraagd? Refunddesk helpt u graag

Is uw vlucht vertraagd maar zijn er twijfels over de reden van de vertraging? U kunt gemakkelijk en vrijblijvend controleren wat uw rechten zijn door in onze calculator uw vluchtgegevens in te vullen. Refunddesk helpt u graag met het indienen van een claim voor uw vluchtprobleem!

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog Geld terug bij een geannuleerde vlucht vanwege het coronavirus Volgende blog Vliegen met corona? Refunddesk geeft tips

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 551.874 passagiers hebben geholpen?