Dit zijn uw rechten bij een geannuleerde vlucht vanwege het coronavirus

Door het coronavirus heeft de luchtvaart (en de rest van de wereld) een behoorlijke dreun gekregen. Dagelijks veranderen reisadviezen en steeds meer luchtvaartmaatschappijen annuleren hun vluchten. Door de situatie is er een hoop onduidelijkheid over de rechten van vliegtuigpassagiers bij een vluchtannulering en daar helpt Refunddesk u graag bij.

Nederland sluit grenzen voor reizigers van buiten de Europese Unie

Op dinsdagavond 17 maart hebben de EU-leiders besloten om de buitengrenzen van het Schengengebied te sluiten voor reizigers van buiten de Europese Unie. De grenzen sluiten tot tenminste 6 april om de verspreiding van het coronavirus drastisch te beperken in Europa. Onder de Schengenlanden vallen onder meer Denemarken, Duitsland, Belgiƫ en Nederland. Het inreisverbod is overigens niet geldig voor EU-burgers en hun familie, grenswerkers, medisch personeel en vrachtwagenchauffeurs. Daarnaast is het advies voor Nederlanders vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken om alleen te reizen als het noodzakelijk is. In hoeverre een reis noodzakelijk is hoort de reiziger te bepalen, echter is het mogelijk dat reizigers niet meer terug kunnen keren.

Luchtvaartmaatschappijen annuleren door het coronavirus

Als gevolg van de maatregelen tegen de bestrijding van het coronavirus annuleren steeds meer luchtvaartmaatschappijen hun vluchten. Het was al een enige tijd niet meer mogelijk om naar China en Italiƫ te vliegen. Daar komen nu steeds meer landen als Turkije, Marokko, Spanje en Portugal. Zo schrapt Transavia vanaf maandag 23 maart alle vluchten ongeacht de bestemming en heeft KLM 90% minder vluchten dan normaal. Daarnaast annuleren reisorganisaties Corendon, Sunweb, en Prijsvrij voorlopig alle reizen tot en met 31 maart 2020. De enige vluchten die zij zullen uitvoeren zijn vluchten om passagiers weer veilig thuis te brengen.

Vlucht geannuleerd vanwege het coronavirus?

Tijdens het coronavirus zijn de rechten op basis van Verordening 261/2004 nog steeds van kracht. Bij een vluchtannulering hoort de luchtvaartmaatschappij te regelen dat u een terugbetaling van de ticketkosten krijgt, zelfs als er een voucher wordt aangeboden vanuit de luchtvaartmaatschappij. Daarnaast heeft een passagier in het buitenland recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, extra vervoer en een hotelovernachting indien het nodig is. De situatie verandert echter als de passagier voor een terugbetaling van de ticketkosten kiest of een andere vlucht op een latere datum wilt en niet op de eerst aangeboden mogelijkheid.

Daarbij heeft u ook geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies bij een vertraagde of geannuleerde vlucht. De situatie valt onder een buitengewone omstandigheid en daar heeft de luchtvaartmaatschappij geen invloed op.

Vorige blog Slapen op Schiphol? Refunddesk geeft tips Volgende blog Goedkope vliegtickets boeken? Refunddesk geeft tips

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 547.371 passagiers hebben geholpen?