Extra kosten door annulering vlucht

Heeft u onlangs een geannuleerde vlucht meegemaakt? Dan is de kans aanwezig dat u hierdoor extra kosten heeft gemaakt. Bij extra kosten kunt u denken aan eten en drinken, extra vervoer of een hotelovernachting. Refunddesk vertelt graag wat uw rechten bij een geannuleerde vlucht zijn.

Wanneer heeft u recht op teruggave van de extra gemaakte kosten?

Bij een langdurige vertraging of vluchtannulering heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht richting haar passagiers. Dit staat vastgelegd in Verordening 261/2004 en passagiers buiten Europa vinden het terug in het Verdrag van Montreal. Bij een zorgplicht kunt u denken aan eten en drinken, extra vervoer en waar nodig een overnachting als uw vlucht geannuleerd of vertraagd is. Dit is onder andere nodig als uw vlucht geannuleerd is en de vervangende vlucht een dag later vertrekt. Dan hoort de luchtvaartmaatschappij voor een hotelovernachting te zorgen, inclusief het vervoer naar de overnachting en weer terug naar de luchthaven.

Regelt de luchtvaartmaatschappij helemaal niets? Dan mag u zelf alles regelen en vervolgens de kosten verhalen bij de luchtvaartmaatschappij. Het is belangrijk dat u hiervan de bonnen goed bewaart, want deze dienen als bewijs bij het declareren van de extra kosten.

Wat zijn noodzakelijke kosten?

Bij een geannuleerde vlucht of langdurige vertraging mag u noodzakelijke kosten declareren bij de luchtvaartmaatschappij die u gedurende het vluchtprobleem maakt. Zo kunt u aan de volgende noodzakelijke kosten denken:

  • Eten en drinken
  • Hotelovernachting
  • Extra vervoerskosten
  • Meerprijs van een ticket

Daarnaast hoort de luchtvaartmaatschappij u te informeren over de mogelijkheden bij een geannuleerde vlucht. U heeft bijvoorbeeld recht op een vervangende vlucht. Is de vervangende vlucht niet toereikend? Dan mag u afzien van de vlucht en moet de ticketprijs van het niet gebruikte ticket binnen zeven dagen naar u teruggestort worden. In dat geval kunt u zelf besluiten een nieuw ticket aan te schaffen, ook de meerprijs van dit nieuwe ticket moet vergoed worden.

Rechten bij een geannuleerde vlucht

Bij een geannuleerde vlucht heeft u volgens Verordening 261/2004 altijd recht op een vervangende vlucht of een terugbetaling van de ticketkosten. Is de aankomstvertraging op uw eindbestemming door de annulering langer dan twee uur? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding die kan oplopen tot €600. Bij de annulering mag er geen sprake zijn van een buitengewone omstandigheid. Refunddesk helpt u graag bij het aanvragen van deze vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij.

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog Vlucht geannuleerd door storm? Dit zijn je rechten Volgende blog Schiphol en het coronavirus: Refunddesk geeft tips

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 560.276 passagiers hebben geholpen?