Geld terug bij een geannuleerde vlucht vanwege het coronavirus

De luchtvaartsector heeft een behoorlijke klap te verwerken door het coronavirus. In de maand maart waren er al meer dan 15.000 vluchten geannuleerd. Door de vele annuleringen bieden luchtvaartmaatschappijen gedupeerde passagiers een corona-voucher aan. Wat zijn uw rechten bij een geannuleerde vlucht vanwege corona en wat als u liever geld terug wilt? Refunddesk vertelt u graag meer.

Luchtvaartmaatschappijen geven corona-vouchers

Het coronavirus heeft een behoorlijke impact op de luchtvaartsector. Door de vele reisbeperkingen en vluchtannuleringen hebben luchtvaartmaatschappijen het financieel zwaar. Zo hebben onder meer Level Europe en Flybe faillissement aangevraagd als gevolg van de coronacrisis en leunen luchtvaartmaatschappijen op staatssteun, zoals het geval is bij onder andere KLM en British Airways. Om financiële problemen voor luchtvaartmaatschappijen te voorkomen ontvangen gedupeerde passagiers een corona-voucher ter compensatie. De Europese Commissie heeft vervolgens advies gegeven over de corona-vouchers. Het advies is de vouchers aantrekkelijker (door de voucher meer waarde te geven bijvoorbeeld) te maken voor gedupeerde passagiers, maar hierbij ook de keuze geven om uw geld terug te krijgen.

Rechten bij geannuleerde vlucht door corona

Tijdens het coronavirus zijn de passagiersrechten  die vastgelegd zijn in Verordening 261/2004, nog steeds van kracht. Wanneer uw vlucht geannuleerd is moet de luchtvaartmaatschappij u altijd laten kiezen uit een voucher of teruggave van de ticketkosten. Daarnaast heeft een passagier in het buitenland recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, extra vervoer en een hotelovernachting indien nodig. De situatie verandert als de passagier voor een terugbetaling van de ticketkosten kiest of een andere vlucht op een latere datum kiest en niet voor de eerstvolgende vlucht.

Daarnaast heeft u geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies bij een vluchtvertraging of een geannuleerde vlucht door het coronavirus. De situatie valt onder een buitengewone omstandigheid en daar heeft de luchtvaartmaatschappij geen invloed op. Momenteel worden er ook vluchten geannuleerd waarbij de luchtvaartmaatschappij zich beroept op het coronavirus terwijl hier geen sprake van is en het dus om bedrijfseconomische redenen gaat. Daarom is het handig om uw vlucht te controleren in onze calculator.

Vlucht geannuleerd? Refunddesk helpt u graag

Heeft u een corona-voucher ontvangen voor de geannuleerde vlucht, maar wilt u liever een terugbetaling van de ticketkosten? Daar heeft u recht op, volgens de Europese regelgeving. Mocht de luchtvaartmaatschappij niet akkoord gaan met een terugbetaling van de ticketkosten of geen gehoor geven, dan kunt u onze partner Miss Casey inschakelen. Miss Casey zal vervolgens een claim indienen voor de terugbetaling van de ticketkosten bij de luchtvaartmaatschappij en ervoor zorgen dat u krijgt waar u recht op heeft. Dat scheelt u een hoop papierwerk!

Vorige blog Beste zomerbestemmingen van 2020 Volgende blog De meest opmerkelijke gebeurtenissen in de luchtvaart van 2019

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 551.874 passagiers hebben geholpen?