Is uw bagage vertraagd? Refunddesk vertelt u wat te doen

Een business trip naar Singapore of een zonvakantie naar Rhodos: in beide gevallen is uw bagage essentieel voor uw reis. Zo kan er een net pak voor een zakenetentje in uw koffer zitten of juist een set zomerse kleding. Hoe dan ook, u wilt natuurlijk niet dat uw koffer vertraagd op de eindbestemming aankomt. Refunddesk deelt daarom graag een stappenplan met wat u het beste kunt doen in het geval van een vertraagde koffer.

Stap 1: PIR formulier invullen

De eerste stap is het invullen van een PIR formulier (Property Irregularity Report). Dit formulier kunt u vinden bij de bagageservicebalie op de luchthaven van aankomst. Zo maakt u een melding dat uw koffer niet is meegekomen naar uw eindbestemming. De luchtvaartmaatschappij weet aan de hand van uw melding dat ze naar uw koffer moeten zoeken en deze zo snel mogelijk uw kant op moeten sturen.

Stap 2: PIR formulier bewijs

Na het invullen van een PIR formulier ontvangt u een bewijs. Dit bewijs moet u goed bewaren. U kunt eventueel een foto van het document maken als u bang bent om het kwijt te raken. Zonder dit bewijs kunt u namelijk geen claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij voor de extra gemaakte kosten die u heeft gemaakt door uw vertraagde koffer.

Stap 3: Koop noodzakelijke artikelen

Heeft u extra kosten gemaakt door de vertraagde koffer? Volgens Verordening 889/2002 en het Verdrag van Montreal heeft u recht op teruggave van de kosten tot maximaal 1131 trekkingsrechten. Dit komt neer op een bedrag van maximaal €1.300. Dit bedrag is bedoeld voor kosten aan noodzakelijke artikelen als (zwem)kleding en toiletartikelen. Daarnaast mag u ook een specifieke uitrusting huren als bijvoorbeeld uw golfset in Nederland is gebleven.

Stap 4: Bewaar aankoopbonnen

Het is belangrijk dat de aankoopbonnen van de gekochte of gehuurde artikelen bewaard blijven. De bonnen dienen namelijk als bewijs als u een claim gaat indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Een fijne tip is om een foto te maken van de aankoopbonnen, zodat u geen bewijs kwijtraakt.

Stap 5: Vergeet niet vakantie te vieren

Het is lastig om te genieten van uw reis als de koffer vertraagd is. Daarom is het belangrijk dat u weet waar u recht op heeft en dat u noodzakelijke artikelen mag aanschaffen gedurende de reis. Zo blijft uw reis toch nog plezierig!

Uw rechten bij vertraagde bagage

Is uw koffer vertraagd? Dan hoort de luchtvaartmaatschappij de extra kosten die u hierdoor maakt te vergoeden. Hieronder vallen noodzakelijke artikelen als (zwem)kleding en ook toiletartikelen. U kunt de extra kosten claimen bij de luchtvaartmaatschappij, maar hiervoor kunt u ook een partij als Miss Casey inschakelen die het voor u regelt.

Vorige blog Weg in de herfstvakantie? Refunddesk geeft tips!

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 521.606 passagiers hebben geholpen?