Is uw vlucht geannuleerd? U heeft rechten!

Als uw vlucht geannuleerd wordt dan is dit natuurlijk heel vervelend. Er moet een nieuwe vlucht geregeld worden, afspraken verzetten en misschien reserveringen afzeggen. U heeft als vliegtuigpassagier rechten wanneer uw vlucht geannuleerd wordt. Refunddesk is hier specialist in. We vertellen u dan ook graag wat uw rechten zijn als uw vlucht geannuleerd is.

Check uw recht op vergoeding bij Refunddesk

Als uw vlucht geannuleerd is heeft u recht op een vergoeding tot €600 per persoon voor het ongemak. Dit staat in Europese Verordening 261/2004. In deze Verordening staan uw rechten weergegeven wanneer u te maken krijgt met vluchtproblemen waaronder een vluchtannulering.

Als uw vlucht geannuleerd is heeft u recht op een vervangende vlucht of teruggave van uw ticket. Als u een vervangende vlucht krijgt en meer dan twee uur later dan gepland op bestemming aankomt, heeft u ook recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Deze vergoeding is afhankelijk van de vluchtafstand in combinatie met het informatiemoment betreffende de annulering.

Vluchtafstand en informatiemoment vluchtannulering

U heeft als passagier recht op een vergoeding als u:

  • tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek wordt geïnformeerd over de annulering en meer dan twee uur éérder vertrekt of meer dan vier uur later aankomt.
  • minder dan 7 dagen voor vertrek wordt geïnformeerd en meer dan één uur eerder vertrekt of meer dan twee uur later aankomt op uw eindbestemming.

Als u meer dan 14 dagen voor vertrek wordt geïnformeerd over de annulering dan heeft u geen recht op een vergoeding. U heeft wel recht op een vervangende vlucht of uw geld terug van het originele ticket.

Omdat Verordening 261/2004 alleen een Europese Verordening is geldt deze alleen voor vluchten:

  • vertrekkend vanuit de EU.
  • van buiten de EU naar een bestemming binnen de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij.

De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de vluchtafstand en is als volgt ingedeeld:

Vluchten binnen de EU:

  • €250 voor vluchten tot 1500 km
  • €400 voor vluchten van meer dan 1500 km

Vluchten (deels) buiten de EU:

  • €250 voor vluchten tot 1500 km
  • €400 voor vluchten tussen de 1500 en 3500 km
  • €600 voor vluchten van meer dan 3500 km

Bij een aankomstvertraging tussen de drie en vier uur op een vlucht van meer dan 3500 km heeft u recht op 50 procent van de vergoeding volgens het Sturgeon Arrest. Dit is €300.

Voorbeeld: Uw vlucht van Amsterdam naar Tokio wordt geannuleerd vanwege een technisch probleem met het vliegtuig. Uw vervangende vlucht vertrekt pas zes uur later. De luchtvaartmaatschappij is nu verplicht een vergoeding van €600 te betalen vanwege het tijdsverlies.

Geen recht op vergoeding bij buitengewone omstandigheden

Als uw vlucht wordt geannuleerd vanwege een gebeurtenis waar de luchtvaartmaatschappij niet voor verantwoordelijk is dan heeft u geen recht op een vergoeding. Voorbeelden van deze ‘buitengewone omstandigheden’ zijn slecht weer, medische noodlandingen, stakingen van derden en terrorisme.

Voorbeeld: Uw vlucht naar Londen wordt geannuleerd vanwege een staking van de luchtverkeersleiding. U kunt de volgende dag pas vertrekken met een nieuwe vlucht. In deze situatie heeft u geen recht op een vergoeding omdat een staking van de luchtverkeersleiding een buitengewone omstandigheid is.

Recht op verzorging bij vluchtannulering

Bij een geannuleerde vlucht heeft u altijd, ongeacht of er sprake is van een buitengewone omstandigheid, recht op verzorging bij vertragingen vanaf twee uur. Dit houdt eten en drinken in, maar ook hotelovernachtingen wanneer dit noodzakelijk is. Mocht de luchtvaartmaatschappij u hier niet in voorzien dan kunt u deze kosten achteraf terugvragen bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Het recht op verzorging valt binnen Europa onder Verordening 261/2004 en buiten Europa onder het Verdrag van Montréal.

Refunddesk helpt u bij het krijgen van een vergoeding voor een geannuleerde vlucht

Refunddesk helpt u met krijgen van een financiële vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Check eenvoudig in onze calculator wat uw rechten zijn en wij helpen u verder.

 Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog 5 tips voor als u voor het eerst gaat vliegen Volgende blog Dineren in de lucht: Waar krijgt u goed eten aan boord?

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 551.874 passagiers hebben geholpen?