Passagiersrechten bij staking van luchtverkeersleiding

Een staking van de luchtverkeersleiding komt meerdere keren per jaar voor en heeft een groot impact op het vliegverkeer. Tijdens een stakingsactie van de luchtverkeersleiders worden er een hoop vluchten geannuleerd, langdurig vertraagd of moeten vluchten uitwijken naar andere luchthavens. Refunddesk vertelt u graag meer hierover.

Staking van de luchtverkeersleiding

Een staking van de luchtverkeersleiding zorgt ervoor dat wensen voor betere arbeidsvoorwaarden en hogere lonen gehoord worden. Gedurende een stakingsactie kan de luchtverkeersleiding het werk neerleggen op enkele luchthavens, maar kunnen zij ook besluiten om de stakingsactie uit te breiden naar alle luchthavens in het land. Dit heeft een groot impact op het vliegverkeer. De Franse luchtverkeersleiding kiest met regelmaat voor de laatste optie. Dit zorgt ervoor dat er minder (of geen) vluchten mogelijk zijn van of naar Franse luchthavens. Daarnaast zorgt het voor minder overvliegend verkeer naar bijvoorbeeld Marokko of Spanje. Dit heeft aansluitend als vervolg dat passagiers later op hun eindbestemming komen.

Passagiersrechten bij staking

Is uw vlucht geannuleerd of langdurig vertraagd door de staking van de luchtverkeersleiding? U heeft helaas dan geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies, want het is een buitengewone omstandigheid. Gedupeerde passagiers hebben daarentegen altijd recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij. Onder zorgplicht van de luchtvaartmaatschappij valt het volgende:

  • Eten en drinken
  • Hotelovernachting (indien nodig)
  • Vervangende vlucht bij annulering
  • Meerkosten van nieuw vliegticket
  • Telefoonkosten
  • Extra vervoerskosten

Extra kosten terughalen

Heeft de luchtvaartmaatschappij niets voor u geregeld? Dan kunt u alles zelf regelen en vervolgens de extra kosten declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Deze extra kosten kunt u gemakkelijk indienen via een online formulier op de website van de luchtvaartmaatschappij. Indien de luchtvaartmaatschappij niet akkoord gaat met de claim voor extra kosten, kunt u onze partner Miss Casey inschakelen voor hulp!­

Vorige blog Het effect van vliegen op uw lichaam Volgende blog Vlucht geannuleerd vanwege slecht weer? U heeft rechten

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 547.371 passagiers hebben geholpen?