Schiphol en het coronavirus: Refunddesk geeft tips

In tijden van corona op reis gaan betekent dat u meer voorbereidingen moet treffen. Wat zijn de maatregelen op de gekozen vakantiebestemming? Waar moet u aan denken op de luchthaven bij vertrek of aankomst? Refunddesk geeft u graag meer informatie over de situatie op Schiphol, zodat u goed voorbereid op reis gaat.

Anderhalve meter afstand op Schiphol

Om de verspreiding van het coronavirus te beperken zijn er coronamaatregelen getroffen door luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. De belangrijkste maatregel op Schiphol is het houden van 1,5 meter afstand tot andere passagiers. Schiphol heeft overal markeringen, vloerstickers en posters om de 1,5 meter afstand te bewaken. Passagiers worden ook geattendeerd op hygiƫnevoorschriften, waaronder het regelmatig handen wassen, op te volgen.

Mondkapje verplicht op Schiphol

Sinds maandag 7 september 2020 vraagt Schiphol aan reizigers (behalve voor kinderen tot 13 jaar) om overal op de luchthaven een mondkapje te dragen. Het is bij de incheckbalies, bij de security- en grensprocessen, bij het in- en uitstappen en in de bagagehallen verplicht om een mondkapje te dragen. Dit staat ook aangegeven op de plekken waar het nodig is. Het is overigens toegestaan om tijdens het eten of drinken het mondkapje af te doen.

Mensen ophalen van of wegbrengen naar Schiphol

Wilt u mensen naar Schiphol brengen of ophalen? Dat is nog steeds toegestaan, maar het advies is om buiten de terminal te wachten. Op de parkeerplaats kunt u wachten op de passagier of afscheid van elkaar nemen. Op deze manier zijn er enkel passagiers op de luchthaven aanwezig wat de drukte verminderd.

Hoe laat moet ik op Schiphol zijn als ik ga vliegen?

Het advies is nog steeds twee uur van te voren aanwezig te zijn op Schiphol als de vlucht binnen Europa is. Heeft u een intercontinentale vlucht? Dan hoort u drie uur van tevoren aanwezig te zijn. Door de vele maatregelen is het fijn als u op tijd aanwezig bent, zelfs als er minder vluchten vertrekken vanaf Schiphol.

Vliegen met corona? Let op het reisadvies!

Staat er een vliegvakantie op de planning? Dat is een goed vooruitzicht, maar houd het reisadvies van het land waar u naartoe gaat nauwlettend in de gaten. Het reisadvies verandert snel. Het kan dus voorkomen dat u niet meer op vakantie kunt gaan of bij terugkomst in Nederland in quarantaine moet. Daarnaast is het goed om te weten wat de coronamaatregelen op de vakantiebestemming zijn. Zo komt u niet voor verrassingen te staan.

Vragen over uw rechten bij vluchtproblemen vanwege het coronavirus? Stel uw vragen gerust in een reactie onder het blogartikel en wij helpen u graag.

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog Extra kosten door annulering vlucht Volgende blog Vlucht geannuleerd op Schiphol? Refunddesk geeft advies

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 560.276 passagiers hebben geholpen?