Uw rechten bij een staking
Urenlang in de rij staan voor informatie, chaos op het vliegveld en slapen op de grond. Dit zijn beelden die we vaak in de pers voorbij zien komen wanneer er weer eens gestaakt wordt in het vliegverkeer. Passagiers weten vaak niet waar ze aan toe zijn wanneer hun vlucht vertraging oploopt of geannuleerd wordt vanwege een staking. Wij leggen u dit graag uit zodat u altijd goed geïnformeerd op reis gaat.

Op basis van de Europese Verordening 261/2004 zijn er stakingen waarbij u als passagier geen recht heeft op een vergoeding en stakingen waarbij u dat wel heeft. Als uw vlucht vertraging oploopt vanwege een staking heeft u vanaf twee uur vertraging altijd recht op verzorging ongeacht het soort staking. U kunt hierbij denken aan drinken, maaltijden en zo nodig een hotelovernachting.
Stakingen van de luchtvaartmaatschappij
Als het personeel van de luchtvaartmaatschappij staakt hebben Nederlandse passagiers recht op een vergoeding van €250, €400 of €600 bij een aankomstvertraging vanaf drie uur. U kunt hierbij denken aan stakingen van piloten en cabinepersoneel van de luchtvaartmaatschappij. Verder zijn de volgende voorwaarden van toepassing die de hoogte van de vergoeding bepalen:
Vluchtbestemmingen binnen de EU
- €250 vergoeding tot 1500 km
- €400 vergoeding > 1500 km
Vluchtbestemmingen buiten de EU
- €250 vergoeding tot 1500 km
- €400 vergoeding van 1500 km tot en met 3500 km
- €600 vergoeding meer dan 3500 km
Andere stakingen in het vliegverkeer
Bij stakingen van de luchtverkeersleiding, beveiligingspersoneel of andere partijen dan de luchtvaartmaatschappij heeft u helaas geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. De luchtvaartmaatschappij kan namelijk geen invloed uitoefenen op dit soort stakingen en is dus niet verantwoordelijk voor de hierdoor ontstane vluchtproblemen.