Verordening 261/2004

Steeds meer passagiers maken gebruik van het vliegtuig om naar hun bestemming te reizen. Zo hebben maar liefst 71,7 miljoen passagiers in 2019 via Schiphol gereisd. Door de drukte in de lucht kan het voorkomen dat vluchten langdurig vertragen. Om passagiers te beschermen voor aankomstvertragingen op de eindbestemming is er een wetgeving ontstaan, namelijk Verordening 261/2004.

Wanneer valt uw vlucht onder Verordening 261/2004?

Verordening 261/2004 is een Europese wetgeving en is gericht op het verkrijgen van een vergoeding voor passagiers die een aankomstvertraging van drie uur of langer hebben. Om recht te hebben op een vergoeding op basis van de Verordening moet uw vlucht aan de volgende punten voldoen:

  • Uw vlucht start vanuit een land dat valt onder de Europese Unie (EU)
  • Of u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een luchtvaartmaatschappij uit de EU
  • Uw vlucht komt met meer dan drie uur vertraging aan op de eindbestemming

De familie Jansen vloog vanaf Schiphol naar Curaçao. Helaas had de vlucht een aankomstvertraging van vier uur. Door het tijdverlies heeft de familie recht op een vergoeding van €600 per persoon.

In welke situaties heeft u recht op een vergoeding?

Valt uw vlucht onder Verordening 261/2004? Dan is de volgende stap om te controleren wat de vertragingsduur van uw vlucht was. Wanneer de aankomstvertraging meer dan drie uur is, heeft u mogelijk recht op een vergoeding. Deze rechten heeft u niet alleen bij een vluchtvertraging, maar ook wanneer:

  • U kort voor vertrek te maken heeft met een geannuleerde vlucht
  • U een overstap heeft en de aansluitende vlucht mist
  • U niet mee mocht met de vlucht

Het is belangrijk dat u een geldige boeking voor de vlucht heeft, want volgens Verordening 261/2004 moet u voor de vlucht hebben betaald om recht te hebben op een vergoeding. Heeft u bijvoorbeeld gratis gevlogen of tegen een niet toegankelijk gereduceerd tarief? Dan heeft u geen recht op een vergoeding bij een vluchtprobleem.

Hoogte van de vergoedingen bij vluchtvertraging

De hoogte van de vergoedingen die passagiers ontvangen bij vluchtproblemen staan vastgelegd in Verordening 261/2004. Dit betekent dat alle passagiers dezelfde vergoeding voor het tijdsverlies ontvangen, ongeacht de betaalde ticketprijs. Wanneer u welke vergoeding ontvangt, wordt bepaald op basis van de afstand van uw vlucht.

  • €250 voor alle vluchten tot en met 1500 km
  • €400 voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km
  • €600 voor alle andere vluchten

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

Geen recht op een vergoeding bij een buitengewone omstandigheid

Niet in alle situaties heeft u recht op een vergoeding voor het tijdsverlies, ondanks uw vlucht onder Verordening 261/2004 valt. In het geval van een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op vergoeding, want de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de vluchtvertraging. Bij een buitengewone omstandigheid kunt u onder andere denken aan de volgende situaties:

  • Slechte weersomstandigheden als mist of bliksem
  • Staking van derden, zoals luchtverkeersleiding
  • Medische noodlandingen
  • Terrorisme

De heer van Dijk vertrok na een stedentrip in Londen weer richting huis. Op de luchthaven werd bekendgemaakt dat de KLM-vlucht naar Amsterdam langdurig was vertraagd wegens slecht weer. Door de vertraging kwam meneer van Dijk zo laat aan in Amsterdam dat hij de laatste trein naar huis niet haalde. De taxikosten die hij vervolgens maakte om thuis te komen kan hij declareren bij KLM.

Recht op teruggave van de extra kosten

Naast het ontvangen van een standaard vergoeding voor het tijdsverlies, staan de extra kosten die u hierdoor maakt ook vastgelegd in de Verordening. Hierin staat aangegeven dat de luchtvaartmaatschappij altijd een zorgplicht heeft als uw vlucht langer dan twee uur is vertraagd, ongeacht of er sprake is van een buitengewone omstandigheid. In veel gevallen zal de luchtvaartmaatschappij vouchers uitdelen of een hotelovernachting regelen. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunt u de extra kosten declareren. Bij extra kosten kunt u denken aan drinken, eten en indien nodig een hotelovernachting. Het is belangrijk dat u hiervan de bonnen bewaard, want deze dienen als bewijsmateriaal.

Benieuwd of uw vlucht onder Verordening 261/2004 valt? Controleer uw vlucht eenvoudig en vrijblijvend via onze calculator. Refunddesk helpt u graag!

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog De meest vertraagde routes in de zomer van 2019 Volgende blog Beste zomerbestemmingen van 2020

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 553.715 passagiers hebben geholpen?