Vliegen met sneeuw

Sneeuw zorgt voor een prachtig gezicht in Nederland, maar helaas ook voor een hoop problemen. In het openbaar vervoer is er een aangepaste dienstregeling en de snelwegen staan vol met files. Ook het vliegverkeer heeft last van de sneeuw. Daarom worden start- en landingsbanen sneeuwvrij gemaakt en is er helaas ook de mogelijkheid dat uw vlucht uitvalt. Refunddesk vertelt u graag meer over vliegen met sneeuw.

Vertraging door sneeuw

Zodra de eerste sneeuwvlokken op Schiphol vallen, staat er een team klaar om de start- en landingsbanen sneeuwvrij te maken. Dit zijn twee teams en maar liefst twaalf sneeuwschuivers. Zij gaan dag en nacht door om de start- en landingsbanen sneeuwvrij te houden, zodat vliegtuigen kunnen landen en vertrekken. Er zijn minder banen beschikbaar als het sneeuwt, want het sneeuwvrij maken van een baan kost veel tijd. Een landingsbaan is namelijk drie tot vier kilometer lang!

Het heeft een groot invloed op het vliegverkeer als er een beperkt aantal start- en landingsbanen beschikbaar zijn. Hierdoor kunnen vliegtuigen en hun crew, maar ook vliegtuigpassagiers niet op tijd vertrekken. Dit creëert een domino-effect op de luchthaven. Een voorafgaande vlucht heeft namelijk invloed op de volgende vluchten, waardoor het een opstapeling van vertraagde vluchten wordt. Daarnaast kan een vliegtuigmaatschappij ook bepalen om een vlucht een dag voor het voorspelde sneeuwval te annuleren. Zo boekt vliegtuigmaatschappij KLM vliegtuigpassagiers om naar een latere vlucht of een ander vertrekpunt, zodat passagiers alsnog op hun eindbestemming komen.

Sneeuw op Schiphol

Door beperkte beschikbaarheid van start- en landingsbanen kunnen minder vliegtuigen op tijd vertrekken, waardoor er vluchten vertraagd of geannuleerd worden. Op dit soort momenten heeft de vliegtuigmaatschappij als doel om zoveel mogelijk passagiers te vervoeren naar hun bestemming. Daarom zal een intercontinentale vlucht voorrang krijgen op een korte Europese vlucht. De volgende vluchten zullen ook eerder geannuleerd worden:

  • Korte afstandsvluchten binnen Europa;
  • Routes waar vaker op gevolgen wordt;
  • Niet de eerste of laatste vlucht van de dag;
  • Vlucht met weinig geboekte stoelen.

In dit soort gevallen zal de vliegtuigmaatschappij u omboeken naar een andere vlucht. Dit kan op een vlucht op een later moment van de dag zijn of zelfs een dag later. 

Uw rechten bij vluchtproblemen door sneeuw

U heeft helaas geen recht op compensatie als uw vlucht vertraagd of geannuleerd is door winterse neerslag. Sneeuw is namelijk een buitengewone omstandigheid. Een buitengewone omstandigheid is een situatie waar de vliegmaatschappij geen invloed op heeft. Bijvoorbeeld een medische noodlanding en staking van derden, maar het kan ook slechte weersomstandigheden als sneeuw en mist zijn.

Is uw vlucht langer dan twee uur vertraagd? Dan heeft u recht op verzorging. Hierbij kunt u denken aan eten en drinken, meerprijs van en nieuw vliegticket of een hotelovernachting. Deze kosten kunt u declareren bij uw vliegtuigmaatschappij via een formulier op de website.

Vluchtproblemen? Refunddesk helpt u graag

Hoe goed voorbereid u ook bent, er kunnen altijd problemen ontstaan op uw vlucht. Als uw vlucht vertraagd of geannuleerd is door sneeuw, heeft u helaas geen recht op een vergoeding. Wilt u een andere vlucht controleren? U kunt gemakkelijk en snel controleren wat uw rechten zijn. Refunddesk helpt u graag vrijblijvend en snel.

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog Een reisverzekering afsluiten? Refunddesk geeft tips! Volgende blog De leukste voorjaarsbestemmingen in 2019

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 480.083 passagiers hebben geholpen?