Vlucht 2 uur vertraagd? Dit zijn uw rechten!

Het komt helaas weleens voor dat vluchten zijn vertraagd. Er zijn genoeg factoren die ervoor kunnen zorgen dat uw vlucht niet op het geplande tijdstip vertrekt, zoals slecht weer of een technisch mankement. Of uw vlucht krijgt nog geen goedkeuring van de luchtverkeersleiding om te vertrekken. Ontzettend vervelend, maar gelukkig heeft u rechten bij vluchtvertraging! U heeft vanaf twee uur vluchtvertraging rechten en hierover vertelt Refunddesk u graag meer.

Recht op vergoeding bij twee uur vertraging

Door Verordening 261/2004 heeft u rechten als vliegtuigpassagiers in het geval van annulering, vertraging, omboeking en instapweigering. Door de Europese wetgeving krijgt u een vergoeding voor het geleden tijdverlies wanneer u meer dan drie uur vluchtvertraging heeft. Echter is hier een uitzondering op bij annulering van uw vlucht. Wanneer uw vlucht geannuleerd is en uw vervangende vlucht minimaal twee uur eerder of later aankomt op de bestemming heeft u recht op een vergoeding. Dit geldt ook bij een geannuleerde vlucht die zeven dagen of minder voor vertrek met u gedeeld wordt.

Voorbeeld: enkele uren voor vertrek wordt uw vlucht naar London Stansted met easyJet geannuleerd door een technisch mankement aan het vliegtuig. EasyJet regelt een vervangende vlucht, waardoor u twee uur later aankomt in London Stansted dan de oorspronkelijke tijd. Voor het geleden tijdsverlies heeft u mogelijk recht op een vergoeding van €250 per persoon.

Recht op verzorging bij twee uur vertraging

Bij twee uur vluchtvertraging heeft u altijd recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, maar ook op een hotelovernachting als dit nodig is. Heeft u ook extra kosten gemaakt door de vertraging? Bijvoorbeeld extra reiskosten tussen de luchthavens of wanneer u door de vluchtvertraging langer geparkeerd staat op de luchthaven. Hier heeft u ook recht op, maar bewaar de bonnen hiervan goed, zodat u het kunt declareren bij de vliegtuigmaatschappij.

Uw rechten bij drie uur vertraging

Bij een vluchtvertraging vanaf drie uur heeft u recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Het bedrag hiervan kan oplopen tot een vergoeding van €600 per persoon. Er is hier echter geen sprake van als het een buitengewone omstandigheid betreft, oftewel een situatie waar een vliegtuigmaatschappij geen invloed op heeft. Hieronder valt slecht weer, terrorisme en staking van de luchtverkeersleiding. Daarentegen is uw recht op verzorging altijd geldig tijdens een buitengewone omstandigheid. Als u bijvoorbeeld een dag later vertrekt door een storm heeft u recht op eten en drinken, maar ook op een hotelovernachting.

Controleer uw rechten bij vluchtvertraging!

Twijfels of uw vlucht onder Verordening 261/2004 valt? U kunt vrijblijvend en gemakkelijk controleren waar u recht op heeft door simpelweg uw vluchtgegevens in te vullen.

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog Vertraagde vlucht? Refunddesk legt uw rechten uit! Volgende blog Vliegen met een aansluitende vlucht? Refunddesk geeft tips!

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 545.473 passagiers hebben geholpen?