Vlucht geannuleerd door staking? U heeft rechten!

In de zomermaanden komen meldingen van stakingen in de luchtvaart vaker voorbij dan gebruikelijk. Het is immers een geschikt moment om de wensen voor betere arbeidsvoorwaarden duidelijkheid te maken, aangezien het drukke maanden voor de luchtvaartmaatschappij zijn. Is uw vlucht geannuleerd door een staking? Dan vertel ik u graag waar u recht op heeft.

Recht op een vergoeding bij staking van personeel

Een vlucht naar een tropische bestemming staat op de planning en dat is natuurlijk een fijn vooruitzicht. Helaas kunnen die plannen in het water vallen als het personeel van de luchtvaartmaatschappij besluit te staken. Op dit soort momenten is het goed om te weten waar u recht op heeft, zodat u alsnog de vakantie zorgeloos kunt starten.

Welke partij gaat staken is essentieel of u recht heeft op een vergoeding. Is uw vlucht geannuleerd door een staking van het luchtvaartpersoneel? Dan hoort de luchtvaartmaatschappij een vervangende vlucht aan te bieden of de ticketprijs van het ongebruikte vliegticket terug te storten. Daarnaast heeft u recht op een vergoeding als uw vlucht met meer dan twee uur vluchtvertraging aankomt. Deze vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon. De bedragen zijn vastgelegd in de Europese Verordening 261/2004 en het is afhankelijk van de vluchtafstand.

Recht op verzorging

Is uw vlucht geannuleerd door de staking en vertrekt de eerstvolgende mogelijkheid pas een dag later? Dan hoort de luchtvaartmaatschappij een hotelovernachting te regelen voor de gedupeerde passagiers. De luchtvaartmaatschappij heeft namelijk een zorgplicht richting haar passagiers. Dit betekent dat de luchtvaartmaatschappij naast de nodige hotelovernachting ook voor eten en drinken hoort te zorgen bij een vluchtvertraging vanaf twee uur. Is dit niet het geval? Dan kunt u alles zelf regelen en vervolgens de extra kosten declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Onder extra kosten vallen ook meerprijs van de tickets, telefoonkosten en extra vervoerskosten.

Buitengewone omstandigheid

Bij een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij heeft u recht op een vergoeding, want het betreft geen buitengewone omstandigheid. Een buitengewone omstandigheid is een situatie waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft. Bij een staking van derden, zoals de luchtverkeersleiding of beveiliging op Schiphol, is er sprake van een buitengewone omstandigheid. De gedupeerde passagiers hebben in dit geval geen recht op een vergoeding, maar horen wel een vervangende vlucht en verzorging van de luchtvaartmaatschappij te ontvangen.

Vluchtproblemen? Refunddesk helpt u graag

Het is ontzettend vervelend als uw vlucht door de staking wordt geannuleerd. Benieuwd of uw vlucht onder de Verordening 261/2004 valt? U kunt gemakkelijk en vrijblijvend bij Refunddesk controleren of u recht heeft op een vergoeding. Refunddesk helpt u graag!

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog Een soloreis op de planning? Refunddesk geeft tips Volgende blog Weg in de herfstvakantie? Refunddesk geeft tips!

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 528.152 passagiers hebben geholpen?