Vlucht geannuleerd door storm? Dit zijn je rechten

In Nederland is niets zo wisselvallig als het weer, ongeacht welk seizoen het is. Daarom kan het voorkomen dat uw vlucht vanwege een storm geannuleerd wordt. Het is een vervelende situatie, maar gelukkig heeft u passagier rechten bij een geannuleerde vlucht door storm. Benieuwd naar uw rechten? Refunddesk legt het u graag uit.

Vluchtannuleringen door storm

Het is voor vliegtuigen lastig om te vertrekken of landen als er sprake is van een storm, al kunnen de meeste vliegtuigtypes landen met een beetje zijwind. De situatie verandert echter als er een stormachtige wind is. Dan is de kans groot dat de vlucht moet uitwijken naar een andere luchthaven, een vertraging oploopt of zelfs geannuleerd wordt. De storm kan een domino-effect voor vluchten creƫren. Zo hebben vluchten later op de dag ook nog last van vertragingen als de vertraging al in de ochtend ontstond door de storm. Dit komt door de strakke planning van luchtvaartmaatschappijen.

Wind op Schiphol

Een harde wind veroorzaakt niet altijd hinder op Schiphol. Dit is afhankelijk van de windrichting. Zo zijn er vrijwel geen problemen bij een wind uit het zuiden en noorden. Dit is echter wel het geval als er wind uit het oosten en westen komt. Voor deze windrichtingen zijn er minder landingsbanen beschikbaar op Schiphol. Zo kunnen vliegtuigen bij een sterke noord/noordwesten wind alleen gebruikmaken van de Zwanenburgbaan. Doordat er minder landingsbanen beschikbaar zijn, kunnen er ook minder vluchten vertrekken en landen op Schiphol Airport. Dit resulteert vervolgens weer in lange vluchtvertragingen- en annuleringen.

Recht op verzorging

Is uw vlucht geannuleerd door slechte weersomstandigheden? Dan heeft u helaas geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies, want het is een buitengewone omstandigheid. Dit is een situatie (als een storm of staking van de luchtverkeersleiding) waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft. De luchtvaartmaatschappij heeft echter wel een zorgplicht naar haar passagiers. Onder een zorgplicht valt eten en drinken, extra vervoerskosten, een vervangende vlucht en een hotelovernachting indien het nodig is.

Heeft u vragen over uw rechten bij een vluchtprobleem door slecht weer? Stel ze gerust in een reactie onder dit blogartikel.

Vorige blog Vlucht geannuleerd voor vertrek? Refunddesk vertelt de redenen Volgende blog Extra kosten door annulering vlucht

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 560.276 passagiers hebben geholpen?