Vlucht geannuleerd op Schiphol? Refunddesk geeft advies

Op een luchthaven als Schiphol valt er genoeg te beleven door de verschillende faciliteiten die ze bieden. Dit kan goed van pas komen als uw vlucht geannuleerd is en daardoor moet wachten op de volgende vlucht. Zo waren er 5577 vluchten geannuleerd op Schiphol in 2019. Gelukkig heeft u als passagier rechten bij een geannuleerde vlucht op Schiphol en daarover vertelt Refunddesk u graag meer.

Vluchtannulering op Schiphol

Het kan voorkomen dat u dag(en) voor vertrek een bericht ontvangt dat uw vlucht uit voorzorg is geannuleerd. Dit kan door een verwachte storm of staking van de luchtverkeersleiding bijvoorbeeld komen. Deze mededeling kunt u echter ook pas ontvangen als u al op Schiphol aanwezig bent. De kans is groot dat u vervolgens uren mag wachten op Schiphol op een volgende vlucht naar uw bestemming. In het geval van zo’n vervelende situatie zijn uw rechten als vliegtuigpassagier vastgelegd. In de Europese Verordening 261/2004 staan uw rechten bij vluchtproblemen weergeven.

Rechten bij een geannuleerde vlucht

Om passagiers te beschermen tegen aankomstvertragingen op hun eindbestemming is er Europese wetgeving opgericht: Verordening 261/2004. Om een beroep te kunnen doen op Verordening 261/2004 voor een compensatie voor het geleden tijdverlies door een geannuleerde vlucht is het volgende van belang:

• U bent tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd over de annulering en u bent meer dan twee uur eerder vertrokken of vier uur later aangekomen.
• U bent 7 dagen of eerder voor vertrek geïnformeerd over de annulering en u bent meer dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen

Daarnaast heeft de luchtvaartmaatschappij de verantwoordelijkheid om passagiers te informeren over de (eventuele) geannuleerde vlucht. Is er geen sprake van een buitengewone omstandigheid? Dan kan de vergoeding voor een geannuleerde vlucht oplopen tot €600 per persoon. Het bedrag is afhankelijk van de afstand van uw vlucht.

De vlucht naar Malaga wordt drie uur voor vertrek geannuleerd vanwege een technisch mankement. Vervolgens moet u zelf een nieuwe vlucht boeken en krijgt u de ticketkosten terug. Door de annulering komt u vijf uur later in Malaga aan dan gepland. U heeft recht op een vergoeding van €400 voor het tijdsverlies. Ook heeft u recht op teruggave van de extra gemaakte kosten (zoals eten en drinken) en de meerkosten van uw nieuwe vliegticket.

Recht op verzorging bij vluchtannulering

Is uw vlucht vanwege een buitengewone omstandigheid geannuleerd? Hierbij kunt u denken aan staking van derden, terrorisme en slecht weer. Dan heeft u helaas geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Echter heeft u wel altijd recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij bij een vertraging vanaf twee uur. Onder verzorging valt eten en drinken, extra telefoonkosten en een hotelovernachting als dit nodig is. Zo hoort de luchtvaartmaatschappij een vervangende vlucht aan te bieden als de vlucht geannuleerd is. Is het aanbod niet toereikend? Dan mag u afzien van de vlucht en moet de ticketprijs van het niet gebruikte ticket binnen zeven dagen naar u teruggestort worden. In dat geval kunt u besluiten een nieuw vliegticket te boeken en ook de meerprijs van dit nieuwe ticket moet vergoed worden door de luchtvaartmaatschappij.

Vlucht geannuleerd op Schiphol? Refunddesk helpt u graag

Het is een vervelende start van uw reis als de vlucht vanaf Schiphol geannuleerd wordt. Is de aankomstvertraging op uw eindbestemming door de annulering langer dan twee uur? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding dat kan oplopen tot €600. Daarnaast heeft u recht op een teruggave van de extra kosten die u maakt door de annulering. Refunddesk helpt u graag met de claim voor uw vluchtproblemen, zodat u krijgt waar u recht op heeft!

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog Schiphol en het coronavirus: Refunddesk geeft tips Volgende blog Waarom is mijn vlucht geannuleerd?

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 560.276 passagiers hebben geholpen?