Vlucht geannuleerd voor vertrek? Refunddesk vertelt de redenen

Is uw vlucht geannuleerd voor vertrek? Het is een vervelende start van uw reis, echter komen vluchtannuleringen vaker voor dan verwacht. In heel 2019 werden 5.737 vluchten geannuleerd. De redenen van geannuleerde vluchten variëren van technische mankementen aan het vliegtuig tot stakingen van de luchtverkeersleiding. Refunddesk vertelt de redenen.


Geannuleerde vlucht door coronavirus
De luchtvaartsector heeft een behoorlijke dreun te verwerken door het coronavirus. In de maand maart waren al meer dan 15.000 vluchten geannuleerd. Momenteel hervatten steeds meer luchtvaartmaatschappijen hun routes. Door financiële redenen kan het echter voorkomen dat er alsnog vluchten geannuleerd worden door de luchtvaartmaatschappij. Dit komt doordat sommige vluchten niet voldoende zijn geboekt, waardoor het financieel gezien niet interessant is voor de luchtvaartmaatschappij om te vertrekken.

Storingen op Schiphol zorgen voor vluchtannuleringen
Schiphol Airport heeft in 2019 verschillende storingen ondervonden. In 2019 is de luchthaven getroffen door een brandstofstoring (hierdoor was het niet mogelijk om kerosine aan vliegtuigen te leveren) en een stroomstoring. Het vliegverkeer komt in zo’n buitengewone omstandigheid vaak volledig stil te liggen, wat vervolgens kan leiden tot vele vluchtannuleringen.

Slechte weersomstandigheden
Bij verwachte weersomstandigheden annuleren luchtvaartmaatschappijen op voorhand al vluchten. Dit kunnen weersomstandigheden als sneeuw, harde wind vanuit een bepaalde richting of een zomerstorm zijn. Het gaat vaak om tientallen vluchten die geannuleerd worden. De eerste en laatste vlucht van de dag naar een specifieke bestemmingen zullen echter niet snel geannuleerd worden.

Strakke planning op de luchthaven

Op Schiphol Airport is de kans op een geannuleerde vlucht groter dan op regionale luchthavens, vanwege een strakke planning op de Amsterdamse luchthaven. Door de strakke planning is er geen ruimte voor vertraagde vluchten en worden er vervolgens vluchten uit het schema gehaald om alles draaiende te houden op de luchthaven.

Rechten bij een geannuleerde vlucht
Bij een geannuleerde vlucht heeft u volgens Verordening 261/2004 altijd recht op een vervangende vlucht of een terugbetaling van de ticketkosten. Is de aankomstvertraging op uw eindbestemming door de annulering langer dan twee uur? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding die kan oplopen tot €600. Bij de annulering mag er geen sprake zijn van een buitengewone omstandigheid. Refunddesk helpt u graag bij het aanvragen van deze vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij, zodat u krijgt waar u recht op hebt in het geval van een vertraagde vlucht

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog Bagage vertraagd? Refunddesk geeft tips Volgende blog Vlucht geannuleerd door storm? Dit zijn je rechten

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 560.276 passagiers hebben geholpen?