Vlucht vertraagd door mist? Dit zijn uw rechten

Een dichte mist in de ochtend kan voor een moeizame start op de luchthaven zorgen. Door mist kan er namelijk een beperkt aantal vliegtuigen landen en vertrekken op het vliegveld – met langdurige vertragingen als gevolg. Helaas komen dit soort vervelende situaties regelmatig voor in Nederland en daarom is het verstandig om te weten wat uw rechten zijn hierbij.

Vliegen met mist

Tegenwoordig is een vliegtuig vrijwel volledig computergestuurd, echter zijn de zichtomstandigheden alsnog zeer bepalend bij het landen. Hoe minder zicht er is, hoe groter de onderlinge afstand tussen de vliegtuigen tijdens de landing moet worden aangehouden. Dit betekent dat er minder vliegtuigen kunnen vertrekken en landen, wat een domino-effect veroorzaakt. Steeds meer vluchten raken namelijk vertraagd doordat de voorgaande vluchten ook later kunnen vertrekken of landen. Niet helemaal op uw gemak om te gaan vliegen met mist? Dat is nergens voor nodig, aangezien vliegtuigen met behulp van het Instrument Landing System een juiste landing kunnen maken. Door de zichtbeperking is het echter niet mogelijk om meerdere vliegtuigen te laten landen of vertrekken, waardoor uw vlucht een vertraging oploopt bij mist.  

Wat zijn uw rechten bij mist?

Een langdurige vertraging of annulering door mist is een buitengewone omstandigheid. Een buitengewone omstandigheid is een situatie waar de vliegtuigmaatschappij geen invloed op heeft. Hieronder valt ook een medische noodlanding en staking van de luchtverkeersleiding, maar ook slechte weersomstandigheden als sneeuw en mist. In dit soort situaties heeft u geen recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies door uw vertraagde vlucht. Daarentegen heeft u wel recht op verzorging en teruggave van de extra kosten die u maakt door het vluchtprobleem. Hierbij kunt u denken aan meerprijs van een nieuw vliegticket, maar ook eten en drinken wanneer de vliegtuigmaatschappij niets voor u geregeld heeft.

Recht op verzorging bij vertraging

Is uw vlucht langer dan twee uur vertraagd? Dan heeft u recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, maar ook op een hotelovernachting als dat nodig is. De vliegtuigmaatschappij heeft een zorgplicht naar haar passagiers. Als er niets wordt aangeboden vanuit de vliegtuigmaatschappij, dan mag u vervolgens zelf eten en drinken regelen. De extra kosten die u maakt kunt u declareren bij de vliegtuigmaatschappij via een formulier op de website.

Vluchtproblemen? Refunddesk helpt u graag

Hoe goed voorbereid u ook bent, er kunnen altijd problemen ontstaan op uw vlucht. Helaas heeft u geen recht op een vergoeding als uw vlucht vertraging oploopt door een dichte mist. Maar wilt u graag controleren of uw vlucht toch recht heeft op een vergoeding? Refunddesk helpt u graag vrijblijvend en snel.

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog Vlucht gemist? Dit zijn uw rechten! Volgende blog De meest luxe vluchten ter wereld

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 521.606 passagiers hebben geholpen?