Waarom is mijn vlucht geannuleerd?

De voornaamste reden van een vluchtannulering in 2020 was het gevolg van het coronavirus, echter werden er vaker vluchten geannuleerd dan misschien verwacht in voorgaande jaren. Sterker nog: In 2019 waren er 5.737 vluchten geannuleerd. De redenen voor vluchtannuleringen variëren van technische mankementen aan het vliegtuig tot stakingen van de luchtverkeersleiding. Refunddesk vertelt er nog meer!

Reden 1: Vertraging op de voorafgaande vlucht

De mogelijkheid bestaat dat er een vlucht door een langdurige vertraging op de voorafgaande vlucht geannuleerd wordt. Door die ene vlucht te annuleren kunnen ze een domino-effect voorkomen op de volgende vluchten die anders ook vertraagd raken.

Reden 2: Verwachte weersomstandigheden

Door verwachte weersomstandigheden, zoals harde windstoten of een zomerstorm, annuleren luchtvaartmaatschappijen hun vluchten uit voorzorg. Het gaat vaak om tientallen vluchten die geannuleerd worden. De vluchten die geannuleerd worden, zijn overigens nooit de eerste en laatste vluchten van de dag naar een specifieke bestemming.

Reden 3: Ruimte creëren op de luchthaven

Zijn er situaties als zichtbeperkingen (door mist bijvoorbeeld) of bepaalde weersomstandigheden, waardoor er minder vliegtuigen kunnen vertrekken en landen? Dan is er meer ruimte nodig op de luchthaven. Om die ruimte te creëren worden er vluchten geannuleerd van en naar de luchthaven.

Reden 4: Strakke planning op de luchthaven

Op Amsterdam Schiphol Airport is de kans op een annulering groter dan op regionale luchthavens als Eindhoven en Rotterdam. Dit komt door de strakke planning op Schiphol. Door de strakke planning is er geen ruimte voor vluchten die langdurig vertraagd zijn en als gevolg moeten er vluchten uit het schema worden gehaald, zodat alles draaiende blijft op de luchthaven.

Reden 5: Vlucht geannuleerd door staking

In de luchtvaart vinden met regelmaat stakingen plaats binnen verschillende personeelsgroepen. Zo staakt de Franse luchtverkeersleiding meerdere malen per jaar, maar komt het ook voor dat medewerkers van de luchtvaartmaatschappij of bagageafhandelaars het werk neerleggen. Tijdens een staking kan het luchtverkeer hinder ervaren, waardoor er vluchten geannuleerd worden.

Vlucht geannuleerd? Dit zijn je rechten

Een geannuleerde vlucht is een vervelende start van de reis. Gelukkig heeft u rechten als vliegtuigpassagier in het geval van een annulering op basis van Verordening 261/2004. Is de aankomstvertraging op uw eindbestemming door de annulering langer dan twee uur? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding die kan oplopen tot €600. Om recht te hebben op een vergoeding mag er geen sprake zijn van een buitengewone omstandigheid, zoals slechte weersomstandigheden of een staking van de luchtverkeersleiding. U kunt eenvoudig controleren of uw geannuleerde vlucht in aanmerking komt voor een vergoeding door uw vluchtgegevens in onze calculator in te vullen.

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog Vlucht geannuleerd op Schiphol? Refunddesk geeft advies Volgende blog Voordelen van een vluchtvertraging

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 560.276 passagiers hebben geholpen?