Wat is een buitengewone omstandigheid?

Het kan voorkomen dat uw vlucht vertraagd is of geannuleerd wordt en dat u geen recht heeft op een vergoeding. In deze situatie is er dan sprake van een buitengewone omstandigheid. Luchtvaartmaatschappijen gebruiken deze reden vaak om geen vergoeding te hoeven betalen. Een buitengewone omstandigheid is een onverwachte reden voor de vertraging of annulering waar de luchtvaartmaatschappij niet voor verantwoordelijk is.

Voorbeelden van buitengewone omstandigheden

Er zijn verschillende redenen voor vertragingen of annuleringen die als buitengewone omstandigheid gezien mogen worden. Voorbeelden hiervan zijn slecht weer, terrorisme, noodlandingen en stakingen van derden.

Onder stakingen van derden vallen stakingen die niet voorkomen kunnen worden door de luchtvaartmaatschappij. U kunt hierbij denken aan stakingen van de luchtverkeersleiding, bagage afhandelaren of beveiligingspersoneel. Stakingen van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij zijn géén buitengewone omstandigheid. Vorig jaar staakten de piloten van easyJet in de zomer wat vooral in veel geannuleerde vluchten resulteerde. Al deze passagiers hebben recht op een vergoeding.

Controleer uw vluchtgegevens

Wat zijn uw rechten?

Als uw vlucht meer dan drie uur vertraging oploopt of wordt geannuleerd vanwege een buitengewone omstandigheid, heeft u geen recht op een vergoeding. U heeft wel recht wel op verzorging tijdens de vertraging. De afstand van de vlucht en duur van de vertraging zijn bepalend voor wanneer u recht heeft op verzorging.

  • Na twee uur vertraging bij een vlucht tot 1500 km
  • Na drie uur vertraging bij een vlucht tussen de 1500 en 3500 km
  • Na vier uur vertraging bij een vlucht van meer dan 3500 km

Onder verzorging verstaan we eten, drinken en wanneer de vertraging heel lang duurt een hotelovernachting.

Vorige blog De voordelen van Business class Volgende blog Uw rechten bij een staking

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 548.234 passagiers hebben geholpen?