Wat zijn de redenen van vluchtvertraging?

Een vluchtvertraging blijft vervelend, ongeacht de lengte van de vertraging. Dit kan namelijk oplopen van enkele uren vertraging tot zelfs een paar dagen. De langste vertraging van zomer 2019 gaat naar vlucht KL 789 vanaf Sint Maarten via Curaçao naar Amsterdam. Door een technisch mankement liep de vlucht een vertraging van 50 uur en 2 minuten op. Er zijn natuurlijk nog meer redenen waarom een vlucht vertraging kan oplopen en Refunddesk vertelt daarover graag meer.

Aanvaring met een vogel

Is uw vlucht getroffen door een birdstrike, oftewel een aanvaring met een vogel? Dan is er sprake van een buitengewone omstandigheid. Dit is een situatie waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft en daarom hoeven zij geen compensatie voor de aankomstvertraging te betalen. Een birdstrike is een vervelende situatie waarbij er een vogel of meerdere vogels tegen het toestel of in de motor terechtkomen. Dit kan echter geen kwaad door het vliegtuigtoestel, maar hierdoor kan er wel schade ontstaan aan het vliegtuig en dat dient volledig geïnspecteerd te worden.

Slechte weersomstandigheden

In het wispelturige Nederland kunt u allerlei soorten weersomstandigheden verwachten. Dit kan een zomerstorm zijn, een dichte mist of harde wind. Een harde wind kan ervoor zorgen dat opstijgen en landen een stuk lastiger gaat. Daarnaast kan er tijdens de wintermaanden een flink pak sneeuw vallen, wat voor de nodige vluchtvertraging kan zorgen. Zo moeten de start- en landingsbanen en uiteraard ook de vliegtuigen sneeuwvrij worden gemaakt. De luchtvaartmaatschappij heeft geen invloed op het weer en daarom valt deze situatie ook onder een buitengewone omstandigheid. 

Vluchtvertraging door staking

Stakingen in de commerciële luchtvaart komt helaas vaak voor, met name in het hoogseizoen. Dit is een geschikt moment om ervoor te zorgen dat hun eisen voor betere arbeidsvoorwaarden gehoord worden. Zo zijn er verschillende soorten stakingen, namelijk van derden (bijvoorbeeld luchtverkeersleiding en beveiliging op de luchthaven) en eigen personeel (bijvoorbeeld cabinepersoneel en piloten). Als vliegtuigpassagier heeft u alleen recht op een vergoeding als uw vlucht door een staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij vertraging oploopt. Daarentegen wordt een staking van derden als buitengewone omstandigheid beschouwd.

Technisch mankement

Een technisch mankement aan het vliegtuig kan voor langdurige vertragingen zorgen. Zo kan er tijdens de vlucht iets gebeuren met het vliegtuig of loopt een controle van het vliegtuig enige vertraging op. Daarnaast kan een reparatie aan het vliegtuig ook voor de nodige vertraging zorgen. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het onderhoud van haar vliegtuigen en valt een technisch mankement niet onder een buitengewone omstandigheid. Komt uw vlucht met drie uur aankomstvertraging aan op uw eindbestemming door een technisch mankement? Dan heeft u recht op een vergoeding voor het tijdsverlies.

Problemen met de crew

Er kunnen verschillende problemen voordoen onder de crew van een luchtvaartmaatschappij. Zo kan er sprake zijn van ziekte of een langdurige vertraging op de voorafgaande vlucht waardoor ze over hun maximale werkuren heen zijn. Daarnaast kan er sprake zijn van een staking vanuit het eigen personeel, waardoor de vlucht langdurig vertraagd of geannuleerd wordt. Als uw vlucht problemen heeft door problemen met het personeel, dan heeft u recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Dit valt namelijk onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij.

Vluchtproblemen? Refunddesk helpt u graag

Was uw vlucht langdurig vertraagd en bent u benieuwd of er sprake was van een buitengewone omstandigheid tijdens de vlucht? U kunt eenvoudig en snel via onze calculator controleren of uw vlucht onder Verordening 261/2004 valt. Refunddesk helpt u graag met het afhandelen van de claim en zorgt ervoor dat u krijgt waar u recht op heeft!

Controleer uw vluchtgegevens

Vorige blog Is uw bagage vertraagd? Refunddesk vertelt u wat te doen Volgende blog Op reis met alleen handbagage? Refunddesk geeft tips

Reageer op dit artikel

Wist u dat wij inmiddels 528.152 passagiers hebben geholpen?