Is uw vlucht geannuleerd?

Dien uw claim voor uw geannuleerde vlucht in 4 eenvoudige stappen in. Wij doen de rest.

Rechten bij een geannuleerde vlucht

Actuele rechten bij geannuleerde vluchten door coronavirus: op dit moment worden bijna alle vluchten van en naar Nederland geannuleerd door het coronavirus. Door de uitzonderlijke situatie leggen wij graag kort uit waar u als passagier recht op heeft wanneer uw vlucht is geannuleerd:

  • Op basis van Verordening 261/2004 heeft u geen recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. De situatie rondom het coronavirus wordt gezien als een buitengewone omstandigheid waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft.
  • Op het moment dat de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert heeft u het recht om de vlucht te laten omboeken naar een ander tijdstip of op teruggave van de ticketprijs. De Nederlandse overheid heeft echhter op 30 maart 2020 bepaald dat luchtvaartmaatschappijen door de uitzonderlijke situatie passagiers nu tijdelijk mogen compenseren met een voucher in plaats van het geld teruggeven van het originele ticket. De voucher moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet de voucher maximaal 12 maanden geldig zijn en na deze 12 maanden moet de luchtvaartmaatschappij het niet gebruikte gedeelte van de voucher in geld uitkeren aan u als passagier. Het initiatief van deze uitbetaling moet van de overheid liggen bij de luchtvaartmaatschappij. De Europese Commissie heeft op 2 april 2020 laten weten dat zij vinden dat de luchtvaartmaatschappij de passagiers gewoon de ticketprijs moeten terugbetalen als de klant hiervoor kiest.
  • Bevindt u zich in het buitenland? Dan heeft u recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, extra vervoer en een hotelovernachting als dat nodig is.
  • Het recht op verzorging vervalt als passagiers kiezen voor terugbetaling van de ticketprijs (geen optie meer met de nieuwe regels vanuit de overheid) of als passagiers een alternatieve vlucht op een later tijdstip (niet de eerste mogelijkheid) aanvaren.

De situatie rondom het coronavirus en de luchtvaart is continue in beweging. Voor de meest actuele informatie over de situatie verwijzen wij graag door naar  EUclaim. Daar kunt u ook terecht als u een corona-voucher heeft aangenomen voor een geannuleerde vlucht en hulp nodig heeft bij het controleren en beheren van uw voucher  en voor communicatie richting de luchtvaartmaatschappij.

————————————

Als uw vlucht geannuleerd is heeft u de keuze tussen een alternatieve vlucht of teruggave van het betaalde bedrag voor uw originele ticket. Daarnaast heeft u in de volgende situaties recht op een vergoeding:

  • U bent tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en u bent meer dan twee uur eerder vertrokken of vier uur later aangekomen.
  • U bent 7 dagen of eerder voor vertrek geïnformeerd en u bent meer dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen

Vergoeding bij annulering van uw vlucht

De hoogte van de vergoeding wordt bepaald aan de hand van de afstand van uw vlucht:

  • €250      voor alle vluchten tot en met 1500 km
  • €400      voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km
  • €600      voor alle andere vluchten

De vergoeding wordt met 50% verlaagd als:

  • De geannuleerde vlucht tot 1500 km vervangen wordt door een vlucht die één tot twee uur eerder vertrekt.
  • De geannuleerde vlucht tussen de 1500 km tot en met 3500 km vervangen wordt door een vlucht die één tot drie uur eerder vertrekt of twee tot vier uur later aankomt.
  • De geannuleerde vlucht van meer dan 3500 km met een eindbestemming buiten de EU vervangen wordt door een vlucht die één tot vier uur eerder vertrekt of twee tot vier uur later aankomt.

De heer de Vries ging op zakenreis naar Londen, maar zijn vlucht werd één dag van te voren geannuleerd. Hij kreeg een andere vlucht aangeboden. Deze vlucht kwam twee uur later aan in Londen dan zijn originele vlucht. De heer de Vries heeft in dit geval recht op een vergoeding van €250. Daarnaast kan hij zijn gemaakte kosten naar aanleiding van de annulering declareren bij de luchtvaartmaatschappij.

Controleer uw vlucht

Geen recht op vergoeding door buitengewone omstandigheden

Als er sprake is van een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op een vergoeding. Van een buitengewone omstandigheid wordt gesproken als de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de annulering. U kunt hierbij denken aan stakingen van de luchtverkeersleiding, slechte weersomstandigheden of terrorisme.

Wist u dat wij inmiddels 548.234 passagiers hebben geholpen?